vrijdag 22 april 2011

Letterbakken & Plakken

Er gaat voor mij niets boven de kringloop. (Dat hadden jullie al door ;) Je moet weten dat ik rustig een Ikea of moderne interieur zaak voorbijloop. Maar bij een Kringloop gaat mijn hart sneller kloppen. Ik hou van de geur van oude boeken, de appeltjes & retro stofjes, de Oma kopjes en van prachtige kindjes op schilderijtjes. (Daar volgt binnenkort een Blogje over want ik zit met een serieus probleem rondom deze Kringloop-Kinders)

Maar waar ik het allermeest van hou is de belofte die dat oude kastje, winkeltje of in dit geval letterbak mij schenkt. Mijn ega ziet mij daarentegen enkel terugkomen met “Oude meuk”

(en begint een preek over hoe vol ons huis is en waar ik denk dat te gaan laten, maar dat terzijde)

Ik niet.

Ik zie al in de winkel hoe mijn ‘schat’ er uit kan komen te zien. Dus neem ik het mee naar huis. (Okay, hoewel er vrouwen zijn die hun kleding van boven de 100 euro verstoppen zie ik mij soms genoodzaakt een letterbak van 2 euro te verstoppen, en weet je, dan voel ik mij soms nog schuldig ook!)

In ieder geval, de letterbak. Misschien is het ook wel wat voor jou,of je schatjes. En geen nood, ik klets je door de verschillende fases heen.

Stap 1. Koop bij de Kringloop een letterbak (een beetje geluk moet wel aan je zijde zijn, misschien moet je een paar keer (Heel vervelend!;-)

Letterbak Kruimeltje


Letterbak Pompelmoesje

Stap 2. Met Terpentine de letterbak schoonmaken & Schuren (Eerlijkheidshalve voeg ik er aan toe dat ik niet geschuurd heb, de 1e keer dan)

Stap 3. Gronden (Heel grondig als je zo stom ben om niet eerst te schuren)

Stap 4. Schuren (heel lastig want kleine vakjes, muziekje op en huppakkee!)

Stap 5. Aflakken

Stap 6. Terwijl de verf aan het drogen is kun je mooi even naar de behangzaak om daar wat van die kleine staaltjes behang mee te nemen. (Ik keek steeds over mijn schouder omdat ik toch bang was iets illegaals te doen, ik ging immers heus geen behang kopen daar)

Voor verdere mooie papiertjes: Oude kinderboeken, Magazine Flow (daar komen die van Kruimeltje uit!), boekhandel en oude tijdschriften.

Stap 7: Collage maken van papier, zorg voor niet al te veel kleuren en een mooi evenwicht  Ook belangrijk om kind waarvoor bak bedoeld is om goedkeuring te vragen (Niet dat ik me er iets heb aangetrokken , maar toch.)

Stap 8: Papier op maat knippen (Beetje uitmeten, liever te groot dan te klein!)

Stap 9: Achterkant apier inspuiten met spuitlijm (hobbyzaak 8,50) en eindelijk eindelijk opplakken!

Stap 10: Bewonderen & Ophangen!

Resultaat Kruimeltje


Resultaat Pompelmoesje

Stap 11 = Optioneel. Blogje schrijven en man ogen uitsteken met verbluffend resultaat (niet letterlijk natuurlijk, maar een beetje krengerige arrogantie is wel op zijn plek na de preek en tengevolge het resultaat vindt u niet?)

Succes!

6 opmerkingen:

  1. Wat heb je een leuk blog.
    Ga je vanaf nu volgen hoor!
    Ik word helemaal vrolijk van die leuke foto's en kleurtjes. Ik heb ook zo'n letterbak staan, dit spoort me weer aan om er iets mee te gaan doen. Toch maar eens aan het schilderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahahhahahaa,ik zit hier te grijnzen van oor tot oor.... heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er dus zo een die op zoek is naar een kant en klare letterbak, interesse? ;)
    Kwam dus op zoek naar zo,n bak op jouw blog terecht

    Mooi gedaan, en je kan geweldig leuk schrijven!

    Groetjes, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. helemaal leuk... als ik mijn andere projecten afheb is dit de volgende op mijn lijstje voor dochterlief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hulde voor jouw manier van schrijven! We zitten hier te grijnzen en willen nu ook een letterbak maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hahaha deze blog had ook wel over mij kunnen gaan!

    BeantwoordenVerwijderen